Pagar 955 euros perquè t'obrin la porta? Com evitar ser estafat per un servei de serralleria
La mare de l'actor Enric Cambray va ser víctima d'una estafa en què li van voler cobrar 1.700 euros per obrir-li la porta. Quins passos hem de seguir per evitar ser enganyats per un servei de reparacions fraudulent?
L'actor i director Enric Cambray ha denunciat a través del seu perfil d'X l'estafa que va patir la seva mare quan un serraller d'urgència li va cobrar una factura de 955 euros només per obrir-li la porta de casa seva. I la història no va acabar aquí: després de cobrar-li aquesta quantitat de diners, al voltant de les onze de la nit, el presumpte serraller li va demanar 700 euros addicionals per tornar a l'habitatge i instal·lar-li el nou pany. "Si no ho paga, no vinc i es queda amb la porta oberta. Vostè sabrà. És perillós", va dir l'estafador, segons l'actor barceloní, que afegeix que "no va aparèixer més".
Acompanyeu-me en aquesta història titulada "De com un serraller estafa i extorsiona un dissabte d'agost a la meva mare, i l'asseguradora i l'empresa d'alarmes se'n renten les mans".
Enric Cambray (@enriccambray) September 1, 2024
I, de pas, quedeu-vos amb el número de telèfon del serraller per no trucar-lo mai!
?????? pic.twitter.com/IINvsHED2i
El Gremi de Serrallers de Catalunya qualifica aquest cas com una "estafa en tota regla" i, malauradament, és més comuna del que ens pensem. És per això que la subdirectora d'Atenció i Formació de l'Agència Catalana de Consum, Marta Rovira, ens explica una sèrie de consells i recomanacions que et poden servir per evitar caure en aquesta classe d'estafes.
No et refiïs dels adhesius publicitaris
Tots hem vist pel carrer adhesius amb telèfons enganxats en fanals, persianes de comerços o fins i tot a l'entrada del nostre domicili. Doncs bé, és important que, de cap manera, te'n refiïs, ja que podria tractar-se de negocis fraudulents. De fet, el codi deontològic del gremi prohibeix posar-ne.
Assegura't de contractar un professional certificat
En contrapartida, el que has de fer --si no coneixes cap professional de confiança-- és adreçar-te a empreses que estiguin adherides al Gremi de Serrallers de Catalunya. I com ho hem de fer? És molt fàcil, si entres a la seva pàgina web, hi ha habilitat un cercador en què pots buscar professionals contrastats del sector. Per altra banda, si busques una d'aquestes empreses o professionals per internet, no et quedis amb els primers resultats del cercador, ja que solen ser publicitat; és a dir, paguen per sortir al capdamunt de tot.
Un cop triïs l'empresa, demana el pressupost
Un cop hagis triat l'empresa o el professional, abans de signar qualsevol contracte és important demanar el pressupost. Aquest document hauria de reflectir clarament les dades d'identificació de l'entitat, la seva adreça, el cost del servei i l'import total, amb impostos inclosos. A partir d'aquí, com a consumidor tu decideixes si ho acceptes o no.? 1.700 euros per canviar el pany de la porta?
3Cat (@som3cat) September 3, 2024
Com pots saber si estàs trucant a un estafador o a un serraller professional? Aquests són els consells de l'Agència Catalana de Consum (@consumcat)#TotEsMou3Cat
? https://t.co/QeCDq0vE3b pic.twitter.com/JhaCKzx2jp
Protegeix-te dels costos ocults en serveis d'urgència: què permet la llei?
Qui no s'ha trobat mai en una situació d'urgència en què només desitges que et resolguin el problema al més aviat possible? En aquests moments, és crucial recordar que no et poden cobrar per conceptes com la disponibilitat immediata o per raó d'urgència. Només es pot aplicar un càrrec addicional si el servei es fa en un dia festiu (diumenges o festius a la localitat) o en horari nocturn (de les deu de la nit a les sis del matí). Però atenció! En cap cas es poden aplicar tots dos càrrecs alhora; només es pot cobrar per un o per l'altre.
Recorda que el sector dels serveis de reparacions es caracteritza per un alt grau d'intrusisme, i per això és fonamental anar amb peus de plom a l'hora de decidir qui contractar. Assegura't sempre que el professional o empresa compleixi amb totes les garanties legals i que els càrrecs siguin clars i justificats. D'aquesta manera, evitaràs sorpreses desagradables i asseguraràs un servei de qualitat!