"El contacte amb la natura té molt impacte en el desenvolupament cerebral dels infants"
El neuròleg Secundí López-Pousa explica que residir en espais verds, segons la ciència, millora el desenvolupament del cervell dels infants
Estar en contacte amb la natura provoca impactes directes en el nostre cervell. Hi ha diversos estudis científics que demostren clarament que millora la capacitat d'atenció i concentració i això repercuteix en un major rendiment dels infants a l'escola.
També s'ha vist que augmenta el desenvolupament psicomotor, redueix l'estrès i reforça la immunitat. En plena Setmana de la Ciència, n'hem volgut parlar amb el neuròleg Secundí López -Pousa, un ferm defensor de viure envoltats de verd.
Recupereu un fragment de l'entrevista aquí:
Millors capacitats cognitives i d'atenció
L'expert ha citat diversos estudis científics d'interès. En un estudi fet a Sabadell i València (Dadvand, P. et al.) el 2017 es va valorar la capacitat d'atenció d'un grup de més d'un miler d'infants.
"Es va veure que una exposició continuada més gran a espais verds al voltant del seu habitatge presentaven millor capacitat d'atenció i funcions executives."
Ho van estudiar a llarg termini i ho van vincular al rendiment escolar quan tenien 7 anys i tot eren beneficis: van mesurar el volum cerebral amb una ressonància magnètica i es va comprovar que el volum cerebral de la matèria augmentava sobretot a l'escorça cerebral.
"Els autors asseguren que els espais verds també ajuden a fer més vincles socials, impliquen més salut i activitat física, i una menor exposició a la contaminació de l'aire i a la contaminació sonora."
Menys ansietat i altres problemes psicològics
Un altre estudi, al Japó (Jiaqiang Liao et al.), va mostrar el 2019 que les mares embarassades i els nadons que viuen en zones verdes tenen un millor desenvolupament neurològic i psicològic.
"A més, es va associar la proximitat als espais verds amb més puntuació de desenvolupament psicomotor en la primera infància."
Al mateix país, un altre grup de científics van monitorar un grup d'estudiants i van demostrar que hi ha més activitat cerebral només amb estimulació visual basada en fotografies de plantes i arbres.
"En aquest estudi (Song C., et al.) van comprovar com mirant imatges de boscos el cervell es relaxa i l'ansietat baixa. Es va mesurar l'activitat cerebral a l'escorça prefrontal i l'activitat nerviosa parasimpàtica. La percepció va comportar sentir-se còmode i relaxat."
Símptomes de malalties atenuats
En un darrer estudi que va liderar ell mateix el 2013, portaven als boscos d'Olot pacients amb fibromiàlgia.
"Feien passejades enmig dels arbres dos cops per setmana i vam veure que tots havien millorat, amb menys dolor, menys ansietat i millor descans. En un bosc amb arbres madurs, els beneficis eren encara més grans que en un bosc jove."
Consells per a les famílies
Una vegetació abundant a l'escola i al seu entorn s'associen a un progrés més gran quan els nadons tenen 12 mesos en els indicadors de la memòria de treball i una memòria de treball superior i més capacitat d'atenció.
"Calen mesures individuals com caminar i anar al bosc, ja que redueix l'estrès i relaxa i també fomenta la sensació de benestar. De totes maneres les mesures haurien de ser d'àmbit social i polític."
Segons López-Pousa, hauríem d'intentar apropar-nos a les mesures de països com el Regne Unit, Dinamarca, Suècia i Finlàndia que situen l'educació dels nens a la natura.
"L'aprenentatge fora de l'aula que es duu a terme en una varietat de formes: programes de l'Escola Forestal, els esports a l'aire lliure, les activitats als terrenys de l'escola i les visites a platges i parcs a la comunitat local."
Tenir cura de les plantes
A part d'anar al bosc i buscar escoles amb arbres, López-Pousa considera que cal tenir plantes dins de casa i a les escoles. I que s'hauria de facilitar que els nens en tinguin cura de manera individual.
"Cuidar les plantes té molts beneficis: milloren la qualitat de l'aire i redueixen l'ansietat i l'estrès en nens i adults. A més, fomenten la responsabilitat i estimulen la creativitat i la imaginació."
Quines plantes triem?
"S'han d'escollir plantes que s'adaptin a l'espai i la llum de casa. Personalment, m'agrada el potus. És resistent i també purifica l'aire. Es poden utilitzar plantes comestibles com alfàbrega, menta o julivert. És divertit i ensenya alimentació saludable."
Incorporar plantes a casa no només embelleix l'espai, assegura el doctor, sinó que també enriqueix el desenvolupament emocional, cognitiu i social dels nens: "Crear un entorn natural ofereix una oportunitat valuosa per aprendre i créixer de manera saludable."