Sant Jordi 2024

Júlia Baena, bibliotecària: "No hem de ser paternalistes a l'hora d'aconsellar lectures als adolescents"

Acompanyar els joves durant l'adolescència és clau perquè no perdin l'hàbit lector aconseguit a la primària

Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Moltes famílies es mostren preocupades perquè els seus fills i filles, quan arriben a l'adolescència, abaixen el seu ritme lector i la lectura ja no forma part de les seves aficions, només llegeixen per obligació a l'escola o ni això. Els pares, o els adults en general, deixen de ser els seus referents i la colla d'amics passa al davant de tot. Els experts asseguren que forma part d'un procés normal i que no hem de defallir. Què es pot fer perquè no perdin l'hàbit lector? De quina manera se'ls pot acompanyar?

Júlia Baena és bibliotecària a l'Institut Menéndez i Pelayo de Barcelona i especialista en literatura juvenil. Fa anys que veu aquesta situació a l'aula i té molt clar quines consignes donaria a les famílies davant d'aquesta situació.

"Durant  l'adolescència potser costa més que llegeixin, però és un fet universal. Aquesta pèrdua de lectors a l'adolescència es dona a gairebé tots els països del món, fins i tot en aquells que tenen índexs de lectura més elevats. I és normal en aquesta etapa en què descobreixen moltes altres coses i tenen molts altres interessos. També és cert que la càrrega de tasques escolars augmenta,  especialment a partir de tercer o quart d'ESO, i, a batxillerat hem d'afegir les lectures obligatòries, que potser també deixen poc temps."

La bibliotecària Júlia Baena explica que en l'adolescència és important continuar acompanyar els joves en la seva formació literària. Segons Baena, és important que els pares llegeixin a casa, parlin dels llibres que estan llegint i que, a l'hora de triar les lectures dels nois i noies, els hem de donar llibertat per triar les seves lectures i hem de defugir del paternalisme.

 

Si parlem de les claus per instaurar un hàbit lector entre els adolescents i els nens en general, Baena parla de tres factors.

"En primer lloc, que tinguin accés a la lectura, sigui via biblioteques, a casa, llibreries, escola,....; en segon lloc, tenir un model lector a casa perquè si els infants no veuen que els pares llegeixen, tampoc ho faran ells. I, en tercer lloc, que puguin entendre les lectures, i aquí és on l'escola té un factor clau per facilitar les eines i els recursos per tal que els alumnes entenguin allò que estan llegint.

Una cosa que hauríem d'evitar, si el que volem és fomentar l'hàbit lector entre els adolescents, és donar aquelles lectures que tenen un únic objectiu que és explicar un valor o una moralitat. Perquè aquest tipus de literatura juvenil, didàctica o moralista, no sol tenir gaire efecte, especialment quan la literatura no hi és present i el fil conductor és voler transmetre un valor o una lliçó."

Baena explica que la lectura és important en aquesta etapa perquè els joves estan buscant el seu lloc al món i s'estan intentant definir. També dona algun consell per aquells que vulguin regalar un llibre a un adolescent.

Finalment, Júlia Baena defensa que no s'ha de menysprear algunes lectures com el còmic o els llibres de coneixements sempre que el lector les triï perquè és el que més s'ajusta als seus gustos.

"És important quan, des de la tria de lectura autònoma, el jove lector tria còmics o llibres de coneixements, perquè això ens diu que aquella persona és lectora. Altra cosa és que llegeixin més còmic o només coneixements, perquè no tenen les eines suficients per entendre lectures de ficció. Però si té aquestes eines i el jove lector tria un còmic o un llibre de coneixements, s'ha de respectar."

Segons els estudis, els adolescents és el grup social que més llegeix per plaer, fins i tot més que els adults. És important, per tant, que puguin triar lliurement les seves lectures i gaudir-ne.