Lara Reyes, mestra: "Hem de compartir lectures amb els nostres fills"
La mestra i directora de l'escola Francesc Aldea de Terrassa anima les famílies a fer conversa literària a casa.
Lara Reyes és mestra i directora de l'escola Francesc Aldea de Terrassa. Fa anys que aquest centre treballa les llengües a partir de la literatura infantil i juvenil. Tot el projecte de centre gira al voltant de la lectura i es defineixen com a comunitat lectora: no només llegeixen els alumnes, sinó que també conviden les famílies i, fins i tot, tenen un club de lectura de literatura infantil i juvenil entre les mestres.
Un dels puntals d'aquest projecte és la conversa literària: compartir amb els companys el llibre que estic llegint, valorar les reflexions que fa un company sobre la seva lectura o contrastar opinions al voltant d'un mateix llibre. Aquesta conversa literària és el que els permet ser crítics i evolucionar com a lectors.
"Hi ha una inversió molt gran d'activitats molt diverses, des de agafar textos i fer-ne un projecte literari que pugui acabar amb un recital de poesia, a llegir evidentment cada dia una estona, amb tot el ritual que implica la lectura. I fer-ho posant-nos com a model. Els mestres llegim en veu alta, fem tertúlies literàries, convidem a la família a què formi part d'aquests espais de lectura i al matí venen a llegir amb els infants que s'inicien en aquest procés tan costós que és descodificar, justament perquè sempre la part emocional que té la lectura estigui present.
Tot això millorarà l'aprenentatge i farà que tota aquesta part de la tertúlia pugui ser rica en debat, en intercanvis d'opinions. I tot ho fem al servei de la formació del lector literari com a clau de d'accés a qualsevol altre àmbit del coneixement."
Lara Reyes explica que a casa també s'ha de fer conversa literària i que, per fer-ho, s'han de compartir lectures amb els més petits. D'una banda llegir els mateixos llibres, però també comentar llibres que estiguem llegint com a adults. Comentar, donar la nostra opinió al voltant d'un llibre, estimularà la conversa dels nens i, quan reflexionen sobre la lectura, són capaços d'entendre el que els agrada i créixer com a lectors.
L'objectiu de tots plegats, escoles i famílies, és aconseguir que el lector que es forma a la primària, no perdi la passió per la lectura quan arriba la secundària.