Col·laboració amb entitats i projectes internacionals
El compromís amb la societat és una constant en totes les activitats de la Corporació. Ho és en els continguts, amb el tractament equilibrat i rigorós de les informacions i amb l'especial atenció al pluralisme i la diversitat, i també més enllà de la pantalla i de l'antena.
El servei públic i la vinculació amb el territori i amb els ciutadans s'estén a tots els vessants d'actuació de la CCMA. És amb aquesta voluntat que manté lligams estrets amb el teixit associatiu, d'entitats i institucions del país. Col·labora activament en els àmbits cívic, social, esportiu, del món universitari i de la recerca, i sobretot en el foment de la cultura. També dóna suport a tota mena d'esdeveniments culturals com ara festivals de cinema, de música, de teatre o de dansa.
És especialment rellevant el paper de la Corporacíó en la indústria audiovisual. Motor del sector a Catalunya, la CCMA ha estat la base sobre la qual s'ha conformat un teixit empresarial sòlid i competitiu. Els acords amb companyies de producció han dotat de finançament i de finestres de difusió a centenars de creacions i han estat essencials a l'hora de crear un sector audiovisual potent i, ara ja, internacionalitzat.
Els nivells de col·laboració que s'estableixen amb institucions, entitats i associacions són diversos: patrocinis, mecenatges, col·laboracions habituals i participació en projectes concrets, entre d'altres.
-
Festival de Música Clàssica Santa Florentina
Participació en projectes de recerca i innovació tecnològica
La missió de la CCMA explicita la voluntat de ser model de referència de qualitat i innovació. Donant resposta a aquest mandat, ha participat en molts projectes de recerca, tant nacionals com europeus, de manera que s'ha consolidat una xarxa de socis col·laboradors d'abast continental. Recollint aquesta tradició, la CCMA promou la seva participació en projectes de recerca de caràcter tecnològic en els camps de la producció audiovisual, les comunicacions, la distribució de continguts i la millora en l'accessibilitat als productes audiovisuals.
Actualment, la CCMA participa en el projecte europeu MOSAIC, per crear un prototip de plataforma que oferirà als professionals dels mitjans de comunicació de tot Europa eines innovadores, basades en la intel·ligència artificial, per a la creació de continguts. Alhora també col·labora en el projecte REMISS, finançat pel subprograma Projectes Línies Estratègiques, que pertany al Ministeri de Ciència i Innovació.
El projecte europeu MOSAIC, amb la participació de 3Cat, ha iniciat recentment amb la seva primera reunió (“kick-off”) a Bari, Itàlia. Aquesta trobada inicial ha comptat amb la participació de tots els membres del consorci: FINCONS, PANGEANIC, INFALIA, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), SKY ITALIA, VRT, RTW SLO, DW, IDC i CARSA, a més de 3Cat.
Superar les barreres culturals i lingüístiques
MOSAIC té com a objectiu abordar el repte de la diversitat lingüística a Europa desenvolupant eines per a la traducció multilingüe, la subtitulació automàtica i l'adaptació de continguts basada en IA. Això inclou la creació de traduccions per a idiomes amb menys recursos com el català, l'holandès i l'eslovè. Amb aquestes capacitats, MOSAIC pretén capacitar les emissores i productors de mitjans perquè el seu contingut estigui disponible per a un públic més ampli, millorant l'intercanvi cultural i la unitat a tot Europa mitjançant una plataforma central per al contingut multimèdia europeu. Alhora el projecte abordarà el reaprofitament dels arxius històrics mitjançant eines de cerca intel·ligent i adaptació del contingut a les noves plataformes.
El projecte se centra en quatre àrees clau:
- Accés multilingüe al contingut: fer que el contingut mediàtic estigui disponible en diverses llengües, incloses les llengües minoritàries a la UE, mitjançant traduccions en temps real, subtitulació i doblatge, gràcies a les tecnologies IA.
- Descoberta de continguts: utilitzar la IA per millorar la cerca i la navegació, facilitant als usuaris trobar contingut rellevant en un arxiu vast i distribuït.
- Personalització i reutilització del contingut: transformar el contingut arxivat per satisfer les necessitats contemporànies per a noves plataformes i formats, mitjançant eines potenciades amb IA.
Jordi Mata, cap de recerca i serveis transversals, i Francesc Mas, gestor de projectes de recerca, van participar en aquesta reunió kick-off, que serveix com a tret de sortida del projecte, amb la presentació de diversos casos d’ús i propostes de treball per al projecte. Durant aquesta trobada es van presentar i coordinar les diferents reunions, tasques i paquets de treball que tindran lloc a l’inici i durant el projecte, que té una durada d’un any i mig amb la perspectiva d’ampliar-se amb nous projectes per oferir noves eines que potenciaran la creació i distribució de continguts a nivell europeu.
L'objectiu del projecte REMISS és desenvolupar una metodologia per reduir la desinformació difosa sobre grups vulnerables i estigmatitzats.
La generació i la difusió de desinformació són part d'un fenomen generalitzat que afecta l'intercanvi i la difusió de continguts a les xarxes socials. Són ben coneguts els problemes que genera aquest fenomen des de l'augment de la desconfiança generalitzada per part de la societat fins a l'agudització dels mecanismes de polarització social o estigmatització dels col·lectius vulnerables. Aquesta situació ha superat l'àmbit merament professional, tant dels professionals de la investigació com del periodisme, i l'amenaça de la generació i la difusió de continguts i notícies falses és un fenomen ja interioritzat per una gran majoria de la societat. L'objectiu del projecte és comprendre i reduir la generació i difusió de notícies falses, punt clau per desenvolupar polítiques i accions ben fonamentades per a la seva detecció i reducció de la propagació.
Membres del projecte: Eurecat, Esade, Universitat de València, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Computer Vision Center, Verificat.
Projecte finançat a través de la convocatòria Projectes d'I+D+i “Línies Estratègiques” Convocatòria 2021 de l'Agència Estatal d'Investigació (Ministeri de Ciència i Innovacio) i la Unió Europea NextGenerationEU / FEDER.
La CCMA sempre ha estat capdavantera en la millora i implementació dels serveis avançats d'accessiblitat i ja ha participat en diversos projectes d'aquest àmbit, alguns d'ells també finançats per la UE, com els projectes DTV4all, HBB4all, EasyTV i ImAc
La CCMA lidera el consorci europeu d'assessorament per a la implantació de la TDT a les televisions públiques de Colòmbia
La CCMA forma part del consorci internacional que ha guanyat la licitació pública convocada per la UE per impulsar el pas de la televisió analògica a la televisió digital a Colòmbia. Hi col·labora juntament amb l'empresa catalana BAa Consultors i Persidera SpA, amb el suport de l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament.
Una delegació de professionals de la CCMA és responsable de la formació en aspectes clau per a la migració cap a la TDT en formacions que tenen lloc a Colòmbia i a Catalunya en diferents fases, al llarg del 2017 i el 2018.
La CCMA participa en el projecte de la UE per a impulsar la TDT a la televisió pública de Colòmbia
Una delegació de professionals de la CCMA, ha viatjat a Colòmbia com a responsable de la formació en aspectes clau per a la migració cap a la TDT. La Corporació, en un projecte liderat pel Departament d'Estratègia Corporativa i Recursos Humans, forma part del consorci internacional que ha guanyat la licitació pública convocada per la UE per impulsar el pas de la televisió analògica a la televisió digital a Colòmbia.
El desembre de 2016, la Unió Europea va adjudicar al consorci liderat per l'empresa catalana BAa Consultors, Persidera SpA (Itàlia) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) en col·laboració amb l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament el contracte per “contribuir a la migració de la televisió analògica a la televisió digital terrestre a Colòmbia, fent servir l'estàndard DVB-T2, assegurant l'aprofitament dels avantatges comparatius que ofereix aquesta tecnologia, brindant una televisió de qualitat i promovent la utilització de la xarxa pública com a instrument que genera noves oportunitats per promoure la cohesió social i territorial, la innovació i el desenvolupament econòmic del país”. El projecte del consorci integrat per la CCMA competia amb altres operadors i empreses del sector audiovisual espanyol i europeu.
El contracte per a la implementació del projecte finalitza al maig del 2018 i durant aquest període una delegació colombiana formada per professionals de la Ràdio Televisió Nacional de Colòmbia-RTVC i Canals Públics Regionals, el Ministeri de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, l'Autoritat Nacional de Televisió, l'Agència Nacional de l'Espectre i la Comissió de Regulació de Comunicacions-CRC, han visitat TV3 per desenvolupar la segona fase de la formació. Per part de la CCMA, en el conjunt del projecte hi ha intervingut una trentena de professionals que han participat en les diferents etapes.
La TDT, un impuls econòmic a Colòmbia
L'objectiu general d'aquesta iniciativa correspon a l'enfortiment de sector de la televisió de Colòmbia, a través de la transferència de coneixement i tecnologia en el marc del procés de migració cap a la televisió digital terrestre, per tal de promoure la innovació i el desenvolupament econòmic del país. Amb aquest objectiu, el projecte dona suport principalment a les entitats públiques colombianes relacionades, tant a nivell nacional com regional, per dotar Colòmbia de les eines, el coneixement tècnic, regulador i de desenvolupament de continguts de qualitat que portin a l'encesa de la TDT i l'apagada de la televisió analògica sense traumatismes i aprofitant de la millor manera els avantatges de l'estàndard Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T2) en la posada en marxa de la televisió digital a Colòmbia.
Totes les parts implicades han coincidit a valorar l'experiència com a molt enriquidora i positiva.