La Marató de TV3, mirall d'una societat excepcional

Per a La Marató 2011 la ciutadania ha organitzat 1.822 activitats populars. La xifra és impressionant i quadruplica la del 2004, quan es van celebrar mig centenar d'actes

Per a La Marató 2011 la ciutadania ha organitzat 1.822 activitats populars. La xifra és impressionant i quadruplica la del 2004, quan es van celebrar mig centenar d'actes. Cada any que passa, la participació social entorn a La Marató és més sòlida i fidel, un fenomen que fa evident l'extraordinari arrelament i capacitat de contagi que té el fet de sumar-se a aquest esdeveniment únic.

La forma en què els ciutadans han instaurat i consolidat aquestes iniciatives com un dels elements essencials de La Marató diu molt dels valors del país. És un desplegament participatiu fet a base de temps i il·lusió invertits desinteressadament, de confiança en la recerca, una mostra incomparable de suport als malalts i de vocació de projecte conjunt. L'experiència de molts anys recollint els fruits d'aquesta mobilització ens ha demostrat que, per a la gent d'aquest país, implicar-se en La Marató no és una decisió puntual, sinó una actitud, un acte de convenciment personal i col·lectiu.

Cada mes de desembre, els actes per La Marató es converteixen en una espècie d'onada expansiva de la solidaritat arreu de Catalunya. Es multipliquen les entitats i col·lectius que, des de totes les comarques del país, volen sumar-se a la iniciativa per fer créixer el marcador. El seu gran poder de convocatòria aconsegueix estimular la participació d'un milió de persones que, a més de fer un donatiu econòmic per La Marató, es familiaritzen amb les malalties tractades en el programa per mitjà del material divulgatiu distribuït.

Estem, per tant, davant d'un moviment únic per la seva potència, abast i eficàcia. Tot i tenir un origen espontani, aquestes manifestacions altruistes acompleixen a la perfecció els dos objectius de La Marató de TV3: recaptar diners per impulsar la investigació i fer divulgació i sensibilització sobre malalties actualment incurables. Els que treballem en aquest projecte sabem del cert que no hauríem pogut dissenyar una campanya millor per fer extensiu el missatge de La Marató. I és que les accions que neixen de la voluntat i la confiança no es poden imitar.

Al desembre, La Marató de TV3 va fer 20 anys tot revalidant un èxit que tenim la gran satisfacció de poder celebrar des del 1992. Si hem arribat on som és perquè des del principi la iniciativa va tenir el suport total de la ciutadania. I el temps ens ha demostrat que aquesta és, de lluny, l'única fórmula capaç de fer perdurar un projecte.

Fa dues dècades que Marató i societat caminen juntes, traçant un camí únic que ha donat uns resultats també únics. En aquesta trajectòria, s'han anat modelant mútuament i contagiant dels propis valors fins al punt que ara no seria possible definir l'una sense parlar de l'altra. Per això, si podem afirmar que la història de La Marató de TV3 és una història excepcional és, sense cap mena de dubte, perquè és el mirall d'una societat també excepcional.


Carme Basté
Directora de la Fundació La Marató de TV3
Anar al contingut